De mystiek van de vorm van de bocht.

Vorm van de bocht.

Als ik in een stoeltjeslift zit, kijk ik vaak naar de skiërs onder me. Vergelijk de stijlen, kijk naar de sporen welke hun ski’s in de helling maken, bewonder en bekritiseer, probeer er achter te komen, of raad eenvoudig, wat de achtergrond van de skiër is en de oorzaak van enkele bochten, een lichaam in beweging, een patroon op de sneeuw. Het is een fascinerend spel.
Van boven is altijd goed waarneembaar wie is een goede skiër, wie is een super skiër, wie is een middelmatige skiër en wie maakt er een puinhoop van. Soms zijn de verschillen zo klein dat ze moeilijk onder woorden te brengen zijn. Maar het meest zichtbare verschil tussen een goede en een minder goede skiër is altijd de vorm van hun bochten. Hoe beter de skiër is hoe ronder de vorm van hun bocht is. Waarom altijd ronde bochten? Waarom zijn ze zo belangrijk?

Mystiek.

In het moderne skiën, heerst een werkelijke mystiek ronde de vorm van de bocht. Soms is de uitdrukking “vorm van de bocht” niets meer geworden als een cliché, een stopwoord. “Goed, mensen, vandaag gaan we aan de vorm van de bocht werken” Maar weer, waarom en met welk doel?

Wat is een bocht?

Ik weet dat de meeste skiërs, mijn fascinatie, mijn bewondering voor rond gevormde bochten niet delen. Voor de meeste skiërs is bochten maken iets van geregeld de punten van de ski’s in een andere richt zetten. Om die richting op te gaan. Het zou veel meer moeten zijn en ook veel minder. In ieder geval minder werken.

Begin uitleg.

Laat ik met mijn uitleg over deze mysterie beginnen door te zeggen dat er twee redenen zijn waarom skiërs bochten maken. Een om van richting te veranderen maar ook en even belangrijk of zelfs nog belangrijker, we maken bochten om de snelheid onder controle te hebben of te houden. Dat is nu juist waarom het maken van ronde bochten zo belangrijk is.

Het werkt als volgt.

Zwaarte kracht.

Het maakt niet uit hoe steil de helling is waar je op bent, als je deze schuin oversteekt, is het net alsof je op een makkelijke piste skiet met een makkelijke hellingshoek. Maar, elke keer als er richting het dal (richting de val-lijn in skiërs jargon) gedraaid wordt zal de hoek van de ski’s steeds verder gaan totdat die van de hellingshoek bereikt is. Natuurlijk zal de snelheid toe gaan nemen. Skiërs voelen deze zekere acceleratie altijd als ze richting het dal draaien. Beginners voelen dit als ze voor het eerst op ski’s staan. Ik weet het iedereen voelt dit. Dus er vindt een versnelling plaats, de vraag is nu hoe kunnen we deze terug brengen. (Want, niemand wil van bocht naar bocht, sneller en sneller van de berg gaan,) Op dit punt hebben de skiërs twee mogelijkheden: Ze kunnen de ski’s draaien en weg slippen, of ze kunnen steeds rustig, langzaam, gecontroleerde bochten maken. Beide keuzes verminderen de snelheid, maar op totaal verschillende manieren.

Bocht is remmen.

Als je zijwaarts slipt over de sneeuw, gebruik je je benen als schokdempers om de snelheid tegen te gaan en in de sneeuw te duwen. De snelheid wordt beheerst door de spieren te gebruiken. Het werkt. De snelheid wordt zeker minder door te duwen. Maar na een dag zo te skiën met dan weer harder dan weer zachter na elke bocht is er een aanslag gedaan op de benen.  Het kan ook anders, als je probeert niet weg te glijden en in staat bent je ski’s een ronde bocht in de sneeuw te laten maken, zal er totaal iets anders gebeuren. Hoe verder je in de bocht komt, hoe minder steil of hoe vlakker de sneeuw onder de voeten zal worden totdat je eventueel weer haaks op de helling staat. In dit tweede geval is het de gemaakte hoek van de sneeuw onder de voeten in plaats van de wrijving van schrapen en slippen wat de snelheid doet verminderen. Als je een erg ronde bocht maakt, is het eigenlijk de vorm van de bocht wat de snelheid doet afnemen en niet de actie om de bocht te maken. Het is een gevoel dat de vorm van de bocht snelheidscontrole geeft. Dus de mystiek van de vorm van de bocht gaat meer over de functie dan de vorm.

Dit is zo belangrijk dat ik het nog eens op een andere manier uitleg.

 

Expert skiërs verminderen snelheid, niet door de bocht snel te maken, maar door hoe ver ze de bocht maken. Juist, experts maken erg ronde bochten. Het voorbeeld van een klok kan hierbij helpen. Stel je voor, je begint de bocht op 12 uur als je richting 3 uur draait zal de snelheid doen toenemen, Ga door met de bocht rond de klok en de snelheid zal onvermijdelijk progressief afnemen. Ga door tot 4 uur op de klok en de snelheid zal iets afnemen maar niet veel. Ga door tot 5- 5.30 uur en de snelheid zal veel meer verminderen. Als je werkelijk snelheidscontrole wilt hebben, ga dan met de bocht tot 6 uur of zelfs er voorbij, langzaam berg op. Nogmaals, wat geeft je een doeltreffende snelheidscontrole, is hoever rond de cirkel wordt de bocht gemaakt en niet hoe hard/snel je draait en slipt.

Het is de eigen keuze.

Er zijn geen regels die zeggen hoe ver rond de bochten gemaakt moeten worden. Het idee is, stoppen met de ronde bocht totdat het lekker voelt: snel, langzaam of er ergens tussen in. Maar wat zorgt er voor dat er ronde bochten gemaakt kunnen worden? Eenvoudig. Een ronde bocht is het resultaat als er in het begin van de bocht niet gedraaid wordt met de ski’s, als je het gewicht vroeg overbrengt naar de buiten(berg)-ski en het daar houdt. Natuurlijk het is het extra gewicht op je stand-ski, je buiten(berg)-ski, waardoor de kanten van de ski in een bocht gaat buigen, de vorm van jouw bocht. Hoe langer je op deze ski blijft staan, hoe ronder de bochten De tegenovergestelde manier- draaien en slippen- zorgen voor een worsteling met je ski’s. Als je bij het begin van de bocht de ski’s te hard hebt gedraaid, ben je genoodzaakt te slippen. Dat kan niet anders. Dus niet te veel doen in de eerste plaats. De prijs die een skiër moet betalen voor te hard te ver draaien is tweeledig: een lastige lompe afdaling en erg vermoeide benen later op de dag. Val niet in deze dubbele valkuil.

Gecontroleerd skiën.

Ski’s laten werken.

Onthoud, in het moderne, op hoog-niveau skiën gaat het om het volgende, bochten maken is niet iets wat jij met de ski’s doet, echter het is iets wat de ski’s met de sneeuw doen. Een klein maar erg belangrijk verschil. Wat moeten de ski’s doen, mooie ronde bochten over/door de sneeuw maken.

Eerst de voeten trainen