Voeten trainen en skitechniek.

Hoe eerst de voeten trainen.

Voeten trainen. Het meeste van mijn ski-instructies voor het verbeteren van de skitechniek door de jaren heen, heeft zich steeds op hetzelfde doel toegespitst: om van middelmatige skiërs , geoefende skiërs te maken. Of anders gezegd, kan dit vertaald worden; in het verfijnen van parallelbochten van iets afschuwelijks naar iets moois.

Heden ten dage is iedereen maar korte tijd een beginner.

Het schijnt dat iedereen snel een of andere krachtige, breedspoor parallel bocht of een slippende Christie (ploeg sluit beweging) kan maken en dit als basistechniek gebruikt om de bergen af te komen. Wat anders? Wat nu..

Om een effectieve verandering van ruwe en slippende parallelbochten naar efficiënte bochten te komen zullen we veel tijd moeten besteden aan de belangrijke rol van de voet en het been in het moderne skiën.

Maar dan zullen we nu bij het begin gaan beginnen, door vrienden te maken met onze voeten.

Geen deel van het lichaam van een skiër is belangrijker als de voeten. Denk hier aan. Alleen je voeten zijn met de ski’s verbonden. Elke communicatie met de ski’s zal via de voet gaan. Als je de ski’s op de kanten wil laten staan, zullen je voeten eerst op de zijkanten moeten gaan staan. Je voet is het enige deel van je lichaam dat direct effect heeft op de ski.

Wat je ski’s ook aan het doen zijn, slippen, snijden, draaien, op de kanten of plat, je zult in staat moeten zijn deze actie via de voeten te voelen. Het is een twee richting verkeer. Je geeft commando’s aan je ski en je ontvangt berichten van je ski, alles via je voet.

Voorbeeld om voeten trainen te doen:

Laten we nu beginnen. Doe je skischoenen aan en ga in je ski’s staan, thuis op de vloer. Doe nu je ogen dicht. Dit zal je helpen bij het gewaar worden van de druk onder de zolen van je voeten. Leun naar voren en beweeg je tenen. Voel je gewicht op de bal van je voeten duwen. Dan leun achterwaarts, voel je gewicht op je hielen duwen. Schommel nu voor en achterwaarts en doe dit steeds elke keer iets minder totdat je precies het midden van je voet voelt. Verder probeer nu het gevoel te krijgen dat het gewicht over beide voeten gelijk verdeeld is.

Dit is nu je basis positie op de ski’s.

Via de voeten kunnen we voelen of we goed staan.

Ander voorbeeld hoe voeten trainen kan.

Ga eens rustig met de voeten bij elkaar, dus niet tegen elkaar, staan. Til nu eens een been op. Wat vertelt de voet je? Op welke kant van je voet steun je nu? Grote teen of kleine teen. Dat is afhankelijk van hoe je staat. Sta je aktief met de heup om hoog van het been wat je optilt, dan steun je op de binnen kant van je voet, grote teen heeft meer druk.

Sta je passief, in rust stand, dan hang je meer op het steun been, dan sta je meer op de kleine teen.

Vertaal dit nu eens naar de ski. Druk op grote teen, geeft meer druk op die kant van de ski. De ski zal dan in die richting gaan.

Druk op de kleine teen, net anders om.

Bij richting veranderen of bocht maken, gebruiken we dit. Als er actief wordt gestaan. Naar rechts beginnen we met links te ontspannen. De ski wil dan ook die richting op. Dit door de vorm van de ski.

De rol van de ski’s.

Nu, nog steeds met de ogen gesloten, verplaats je rustig van de ene op de andere voet, van links naar rechts en weer terug. Dan ga je je meer en meer verplaatsen totdat je totaal van voet naar voet gaat en weer terug. Natuurlijk kan je dit doen. Dit is makkelijk. Maar waarom dan toch? Ik wil eenvoudig dat je begint met draaien in alle richtingen met het gevoel in de voetzolen zonder enige aarzeling. Niets anders is zo belangrijk bij het skiën.

Een extra tip.

Controleer je alignement voordat de sneeuw valt. Ga in je skischoenen op een vlakke harde ondergrond staan, voelt het aan als of beide schoenzolen totaal plat op de grond staan of voel je meer druk aan een zijkant van de schoen? Als dat het geval is ben je waarschijnlijk een kandidaat voor professioneel schoen-alignement. Rol van kant naar kant, van de ene zijkant van de schoenen naar de andere kant. Voelt dit aan beide kanten hetzelfde? Zo niet, dan heb je zeker schoen alignement nodig.

Bootfitten