ploegskistand

De ploegskistand.

De ploegskistand, wat wordt er bij het skien vaak gezegd?

ploegskistand of parrallel.Je moet in balans zijn, subtiel en nauwkeurig, op een voet of eerst een ski en dan de tegenovergestelde knie buigen en de ski op de zijkant zetten en de ski leidt je dan gracieus door de bocht.

Om dit met bochten te doen, moet de ervaren skiër over de volgende vaardigheid beschikken, gewicht verplaatsen van voet naar voet met een minimum aan bewegingen, dus een minimum aan verplaatsing van het lichaamszwaartepunt.
Maar, aan de andere kant, als je voeten en ski’s uit elkaar zijn, kost het veel moeite en veel bewegingen van het lichaamszwaarte punt ( de heupen) om van de ene op de andere ski te staan. Verder, is zo’n beweging zelden effectief.  Als een ploegskistand skiër bochten maakt, is het altijd onmogelijk  het gewicht op de binnen ski te houden. De ski hapt, de buitenski slipt weg en wat een elegante efficiënte gesneden bocht zou moeten zijn, eindigt als een lompe glijpartij.

Natuurlijk zeg ik niet houd de voeten of ski’s  stijf tegen elkaar.

d87eae47 oldschool skiing1

Zo’n houding is ouderwets, kunstmatig en leidt nergens naar.
We hebben twee benen, onafhankelijk van elkaar en we zullen ze dan ook onafhankelijk van elkaar moeten gebruiken.

Slider Portes Du Ski indoor Skibaan Ridderkerk Slide 04

Wat ik wel zeg, dat je de benen makkelijk bij elkaar moet hebben.
Niet alleen door een smalle stand is het makkelijk het lichaamsgewicht te verplaatsen, het is ook absoluut noodzakelijk in sommige ski situaties. Zoals bumps en diepe sneeuw. Wanneer je in de bumps wilt skiën met de ski’s uit elkaar, zal je merken dat een ski op de bump is en de andere ver er onder, dit vraagt om problemen.
Veel beter is het als beide ski’s tegelijk over hetzelfde punt gaan op de bump.
Als je in de diepe sneeuw je voeten (ski’s) bij elkaar kan houden, zullen beide ski’s op het zelfde moment gaan driften, het zal makkelijker worden balans te houden.

Door de voeten worden de ski’s via de skischoenen op de kanten gezet.

 De ploegskistand leren waarom?

Als zo’n brede stand zo veel nadelen kent, hoe komt het dan dat zoveel skiërs het toepassen? Toch verdedigen zoveel instructeurs deze beweging of houding.

Waarom leren ze de ploegskistand nog?

De toekomstige skileraren moeten tijdens hun examen deze technieken, ploeg-draaien en ploegbocht, demonstreren maar waarom?

Ik denk, dat deze skileraren ongeduldig zijn of  via hun opleiding (leerplan) zijn gemaakt. Ze kijken naar korte termijn succes en ze kunnen de leerlingen niet helpen als ze vallen of dreigen te vallen door de juiste aanwijzingen te geven. Ze kennen slechts één oplossing, de stabiele houding. Dit is de meest makkelijke oplossing, goed in balans staan is een andere maar moeilijker te corrigeren. Dus vanaf de eerste les op de sneeuw zeggen deze constant tegen hun leerlingen ski’s uit elkaar in een brede stand houden. En het werkt uitstekend, skiërs in een brede stand vallen zelden.

.fietsmet zijwieltjes.bicycle with training Stock Photoloopfiets
Het is hetzelfde als zijwieltjes op de fiets van een klein kind. Hierdoor wordt er geen balansgevoel ontwikkeld. Iets wat bij het fietsen ook zeer belangrijk.
Door brede stand skiën (ploegen) aan te moedigen maken de skileraren de leerlingen meer stabiel. Dit is een vuistregel. Door de ski’s uit elkaar te brengen, ruil je mobiliteit in voor stabiliteit.
En serieus zo word je verder beperkt in de verdere ontwikkeling als expert skiër.
Laat het je niet overkomen, stap niet in de mythe van de brede atletische stand. (de ploeg)
Spreid je ski’s niet als een soort veiligheidsdeken.
Natuurlijk kost het tijd om een juiste smalle skihouding met het gewicht zoveel mogelijk op de ene of andere voet te houden. Het ontwikkelen van je balans is beter dan met zijwieltjes te trainen. Het is zeker de moeite waard.

Ploegskistand en breed staan?

De brede ploegskistand is een fabel.

Je hebt het wel duizenden keren gehoord, ook toen je met skiën begon.
“Neem een atletische stand aan, een klaarstaan stand, zoals een tennisspeler die klaar staat om de serve te ontvangen, klaar staat om in elke richting te kunnen bewegen.
Voeten uit elkaar, benen licht gebogen, bovenlichaam licht voorwaarts.
De goede oude basis atletische houding. Het enige probleem is: Als je de ogen sluit en je tracht deze houding te visualiseren, dan lijkt het op een nerveuze beginner, die een beginners helling afkomt in een ploeg klaar om ….. Wel klaar voor alles behalve om een mooie bocht te maken.
Skiën is totaal anders dan b.v. tennissen.
Je hoeft jezelf niet snel van de ene naar de andere kant van de baan te verplaatsen.
Stoppen en de ploegskistand.

Vaak wordt beweerd dat de ploegskistand nodig is om te kunnen stoppen.

Dat was vroeger zo, toen werd de ploeg de Jeep van de alpen genoemd. Maar toen waren de ski’s van hout, recht en de skischoenen van leer.

Hoe stopt een snowboarder of een mono-skier? Zij maken een bocht om dwars op de helling te staan.

atletische houding

Staan we dwars op de helling dan kunnen we rustig op de kanten van de ski’s staan zonder het gevaar te lopen om naar beneden te glijden. Dit kost ook geen kracht en er kan in de juiste houding gestaan worden.

fun ski vector 7833192

Bij de ploegstop met de punten om laag wordt er vaak uit angst voor de vallijn naar achteren gehangen. Hierdoor wordt een verkeerde basishouding geleerd en getraind.

Daarom is het beter om vanaf het begin te leren stoppen door een bocht te maken om zo dwars op de helling te komen staan.

Zo is er ook minder kans op bang worden om een bocht te maken. Bocht maken is juist stoppen of snelheid onder controle hebben of houden.

Bij Portes Du Ski te Ridderkerk wordt de ploegskistand techniek niet geleerd. Daarin is Portes Du Ski de enige skischool in Ned. waar dit niet gedaan wordt. Door het volgen van de PMTS direct parallelkien methode is dat ook niet nodig. De uitleg is hierboven gegeven maar hier is er nog een.

Als ik een schatting zou mogen maken voor het aantal mensen dat met Rücklage de berg afkomt, dan zou het om en nabij de 90% uitkomen. Reken je niet te snel rijk, die overige 10% zijn niet per se skileraren. Het is een fenomeen wat snel z’n lelijke kop om de hoek kan doen steken. Wat is toch de onderliggende oorzaak?

Hoe ontstaat er Rücklage?

De oorzaak ligt vaak in de opbouw van het lesprogramma en het levensgrote effect van een te snelle progressie, te snel de helling op willen en met de lift naar boven gaan.

Hier gaan veel skileraren de fout in.

Als leraar is het elke keer weer een lekker gevoel als je klanten supersnel door het programma gaan. Ondanks dat dit ons ego goed doet, doet dit meestal de leerling niet zoveel goed.

Ze  geven les in Schuss, vervolgens Pflug, om dan het parallel feestje weer op te pakken.

Ervaring leert dat er keer op keer veel te grote stappen worden gemaakt in het Schuss en Pflug bereik.

Hier zou de beweeglijkheid langs (en om) de drie assen in de voorgrond moeten staan, in plaats van het wegwezen van het oefenweitje.

Steunvlak.

Ons steunvlak  is de oppervlakte die wij benutten om op te staan/ons te balanceren.  Bij een volwassen in de parallel houding is het steunvlak ruwweg 5,2 cm² (de lengte van de ski x de breedte van rechterkant rechterski tot linkerkant linkerski). Als wij in Pflug staan, dus: de achterkanten zijn ver uit elkaar, vergroot zich het steunvlak tot grofweg het dubbele (9,5 cm²), waarvan het overgrote deel zich achterin bevindt. *Let op*. Er zit een punt in de les, waarbij de leerling door heeft dat de stabiliteit links-rechts achterop het grootst is, dat is het punt waarop jij verloren hebt.

De oorzaak van die Rücklage

De factor die deze Rücklage stuurt is het brein van de leerling. Enerzijds is de stabiliteit achterop veel groter, maar anderzijds is de angst voor botsingen, vallen en snelheid al vooraf in het brein van het beestje gebakken. Het menselijk brein wil weg van het gevaar, door naar achter te gaan, maar wat dat voor uitwerking heeft op de ski’s is eigenlijk het omgekeerde; we draaien niet weg van het gevaar.

‘Op de een of andere manier moet je je klanten er toe bewegen naar het gevaar toe te bewegen om van het gevaar weg te komen.

Mijn tip: Doe het rustig aan en bouw gecontroleerd op. Neem de tijd om beweeglijkheid te oefenen en werk je cursisten naar voren. Ik kan je alleen de kennis geven, bedenk bij jezelf hoe je ‘Vorlage’ kan bevorderen en ‘Rücklage’ kan verminderen. Waarom moeten we naar voren? De heupen gaan altijd in de richting waar we naartoe willen gaan.

Word een betere skier.

Harbskisystems

Share this Page