De geschoolde voet.

Een ski-journalist interviewde Guy Perillat, een ster in het franse skiteam in de zestiger jaren, nadat hij  internationaal de beste was op de reuze slalom. ( Weet je nog wie Guy Perillat was? De meeste skiërs niet. Maar als Jean Claude Killy, er niet was geweest, dan zou Guy Perillat de beste skiër ter wereld zijn geweest. Maar hij was lange tijd de tweede op de wereld ranglijst.)

De journalist vroeg Perillat om uitleg voor zijn reusachtige succes. Wat is het verschil, vroeg hij, tussen zo vele goede skiërs en een top skiër? Na even nagedacht te hebben, antwoordde Perillat:”Ik denk om een top skiër te zijn , heb je een geschoolde voet nodig.”Dat eenvoudige antwoord was op zijn minst zijn tijd 20 jaar vooruit. In die dagen, de midden zestiger jaren, skiërs en vooral de skileraren gooiden hun lichaam rond, rotatie, contrarotatie, maar niemand dacht of sprak over de voeten van de skiër.

Nu hebben we wat geleerd, op zijn minst denken we dat te  hebben gedaan.

Een voet van een skiër – zittend in een goed passende, uitgelijnde skischoen- is de cruciale link tussen de skiër en de berg. Daar vindt de aktie plaats in het moderne skiën of het nu goed of slecht is.  Voor het goede, als de voet van de skiër werkelijk geschoold is, in het voelen van kleine druk  en kanten variaties, in staat is de berg onder de voet te voelen glijden, in staat is kleine signalen door de zool van de schoen naar de ski te zenden. Of omgekeerd, in het geval van een onervaren skiër, staand in een nieuw iets dat skischoen heet,  een ongevoelige voet kan tot overdreven onfunctionele bewegingen leiden, tot voorddurend balans verlies, tot een totaal gebrek aan eenvoud en  schoonheid op de pistes.

Guy Perillat had 100% gelijk. Om goed te skiën heb je een geschoolde voet nodig. Maar hoe kan jij, ik, ieder van ons, onze voeten scholen in dit specifieke skiërs gevoel?  Hoe kunnen we dit al doen, voordat we op de ski’s staan.

Begin met meer aandacht te besteden dan normaal aan de druk die er op de zool van je voeten is. Dat kan overal waar je staat. Op welke voet sta je nu eigenlijk?  Meer, minder of gelijk. 50-50, 60-40, 70-30. Wiebel naar voren op de bal van de voeten als je de deur open doet, of ga naar achteren op de hielen als iemand je een pakje geeft. Maar werkelijk voel het. Voel de kleine veranderingen in druk onder de voet. Bouw dit gevoel op voordat je het op de piste nodig hebt.

Nog een oefening, als je in de trein of bus staat, kan je voelen wat er met het lichaam gebeurd als deze stopt of vertrekt. Via de voeten is dit te voelen en probeer dan rustig te blijven staan.

Hoe meer je via de voeten kan voelen des te meer  kan je voelen wat de ski’s in de sneeuw onder je voeten doen.

Daarom is er nu bij Portes Du Ski een speciale oefensituatie ontwikkeld waarmee dat gedaan kan worden. Het verhoogt het skigevoel en daardoor ook het ski-plezier.