Gecontroleerd skiën.

Wat is gecontroleerd skiën?
Ik heb het gevoel dat ik de controle over de ski’s niet heb als ik snel ski, dus wil ik niet snel skiën.

Ik houd niet van het gevoel de controle te missen. Wie wel? 

Maar we komen deze stellingen vaak tegen of horen het dikwijls.
jaspertroon
Het verschil is dat ik een ander idee heb van wat gecontroleerd skiën is.

Waar het uit bestaat.

Wanneer is het aanwezig.

Nu vind ik dat een fascinerend en belangrijk onderwerp.

Wat betekent eigenlijk gecontroleerd skiën?

Mijn antwoord bestaat eigenlijk uit verschillende antwoorden. Omdat ik denk dat controle, skiën onder controle, iets geheel anders betekent op de verschillende niveaus van skiën. Dat kan al beginnen bij het leren skiën.

Laat ik dit idee met een alledaags voorbeeld zoals autorijden uitleggen.

Lage snelheid.

Op lage snelheid (rijdend in de eerste versnelling) betekent de auto onder controle hebben als je op een cm kan stilstaan. B.v. je bent op een parkeerplaats bij de supermarkt en plotseling komt er een klein kind tussen twee geparkeerde auto’s de weg op. Je trapt direct op de rem en wham! De auto staat direct stil.
Maar als je sneller rijdt in een totaal andere situatie, zou je er niet bij stil staan om direct het rempedaal in te trappen. Voorbeeld, als je op een buitenweg rijdt met zo’n 50 km/u en je ziet een kruising met verkeerslichten die op rood springt dan ga je remmen om te stoppen. Natuurlijk is de remweg dan langer dan toen op de parkeerplaats.  Nu had je toch niet het gevoel dat je geen controle had. Je gebruikt dus een ander soort van controle.

Hogere snelheid.

Dan je rijdt op de rijksweg zo’n 120 km/u en er komen wegwerkzaamheden aan. Dus moet er vaart geminderd worden en dat doe je dan heel rustig. Je raakt de remmen dan nauwelijks aan. Rem zachtjes af over een lange afstand. Je weet dat als je op die snelheid boven op de remmen gaat staan er kans is dat de auto gaat slippen en niet onder controle te houden is. Nog eens, andere omstandigheden, een hogere snelheid, zorgt voor een ander begrip en alles bij elkaar verschillende gevoelens van onder controle hebben.

Glad wegdek.

Tenslotte, denk eens aan het rijden op een spekglad wegdek. Op een weg dek met ijs gebruikt een geoefende bestuurder zijn remmen helemaal niet, elke rem beweging kan de auto doen gaan slippen. Juist een bestuurder die gewend is op dit soort wegen te rijden, tracht voor uit te kijken en zo voorzichtig een plan te maken op wat er op zijn weg komt en door voorzichtig te sturen obstakels te ontwijken. Dit zonder de rem te gebruiken. Betekent dit dat zulke bestuurders geen controle hebben over hun auto? Helemaal niet. Ze hebben verschillende graden , verschillende soorten van onder controle hebben.

 Zo is het nu ook bij het gecontroleerd skiën.

Op de piste is het niet alleen onder controle hebben als je direct stil kunt staan. Als je meer geschoold wordt, kom je ook op een andere niveau van controle hebben. Parallelbochten makende skiërs kunnen zeker hun eigen pad kiezen om uit te wijken voor andere skiërs of obstakels en zij kunnen ook tot stilstand komen als ze dat willen of nodig vinden. Dit over een langere afstand tot stilstand komen geeft vaak het idee van niet onder controle hebben.

Aan idee wennen.

Om aan dit idee gewent te raken is het het beste om dit op een voor jou makkelijke piste te oefenen. Door steeds iets harder te gaan en dan langzaam te stoppen. Dan zal je ervaren dat je niet steeds direct stil hoeft te kunnen staan. Zo ontwikkel je de verschillende gevoelens van onder controle hebben.
Erg geoefende skiërs, in erg uitdagende sneeuw omstandigheden (stijl, ijzige pistes) ontwikkelen een gevoel van onder controle hebben welke niet meer bepaald wordt door de mogelijkheid om direct stil te kunnen staan.

Gecontroleerd skiën.

Juist hun visie op onder controle skiën hangt af van de mogelijkheid om een andere bocht te kunnen maken. Het is zo dat de meeste expert skiërs een bocht maken om uit de problemen te komen. Daarom skiën expert skiërs op uitdagende pistes met bochten achter elkaar. Elke nieuwe bocht is een soort dynamisch herstel van een mogelijke fout, uit balans zijn of een probleem in de voorafgaande bocht.
Het idee is eenvoudig: als je expert gewoontes ontwikkelt, en skiet met toenemende snelheid, zal je ook een nieuw gevoel ontwikkelen, een expert gevoel van nauwkeurigheid wat dat betekend bij skiën onder controle.
Het is niet steeds hetzelfde op iedere piste. En we hebben kunnen zien dat er veel meer is om onder controle te skiën dan alleen maar direct kunnen stilstaan.

De hellingshoek vraagt ook om controle. Hoe steiler de helling hoe harder de zwaartekracht trekt. Maar in de basis blijven de fundamentals gelijk. Iemand die de fundamentals beheerst, kan elk soort helling af. Het zegt daarom niets over hoe goed iemand is, als iemand zegt dat een zwarte helling geen probleem is. Het zegt slechts iets over de beheersing van de fundamentals. 

Het leren skiën of beheersen van de fundamentals is ook  op oudere leeftijd  geen probleem. Dan wordt skiën weer een activiteit voor iedereen en voor elk niveau.

Conclusie:

Er wordt te vaak heel veel aandacht besteed aan een van de technieken bij het skien. Het carven. Terwijl het carven slechts een toepassing is welke veel in de wedstrijdsport wordt toegepast. Maar gecontroleerd skien is meer dan alleen hard kunnen glijden. Gecontroleerd skien is je snelheid kunnen aanpassen aan de omstandigheden de situatie om zo alles onder controle te hebben en te houden. De omstandigheden kunnen bepaald worden door; veel of weinig ruimte, soort ondergrond of sneeuw omstandigheden, hellingshoek ( groen, blauw, rood of zwart) enz..

Wat wel steeds van toepassing is, dat de ski’s parallel zijn. Om dit te kunnen doen zullen er de fundamentals van het skien beheerst moeten worden en dat is meer dan een techniek beheersen.

Bij het leren skien zal geleerd en getraind moeten worden het skien in de totaliteit. Nu wordt er vaak skien (carven) geleerd.

Leren we skien aan de cursisten of leren we de cursisten skien?

 

 Daarom is het, blij dat ik glij.

 

Homepage