Effectief skien

Effectief skien is goed skien.

Effectief skien gaat over alle inefficiente bewegingen achter ons laten en de zwaarte kracht omarmen.

Hier de basis componenten van expert skien. De skischoenen , de ski punten en de bocht gaan een kant op, terwijl het lichaam de andere kant op beweegt.

Als we correct op de ski’s staan, zullen de ski’s uit zich zelf draaien. Als je de juiste hoek en druk op een ski toepast, zal de ski zelf de meeste van de benodigde draaikracht leveren.

Er is niet veel veranderd sinds 1972- de basis van het skien is hetzelfde  gebleven. De moderne ski’s hebben niet zoveel kanten en druk nodig en doen nog meer werk voor ons. Daarom richten we ons nu op de effective bewegingen om de ski’s te laten werken.

De ski’s gebruiken.

We zien goed skien als er van het materiaal gebruik wordt gemaakt in plaats van onze inspanningen.   Goede bewegingen zijn erop gericht om de ski’s te laten presteren, in plaats van energie te verbruiken door hetzelfde te doen (draaien, snelheid beheren), om zo meer te kunnen  genieten.

Op ski’s manifesteert inefficiëntie zich in een tendens, die vooral beginners hebben, om de ski’s rond te duwen. Bijvoorbeeld: het lichaam rond gooien en proberen de ski’s zo te slepen of op die manier of met kracht de ski’s of het bovenlichaam te draaien om van richting te veranderen in plaats van de ski’s op de flanken te kantelen en het skiontwerp de bocht te laten doen. Daarom hoor je veel praten over de “draaiinspanning”.

Skien zou geen inspanning moeten zijn, maar leuk: als je goede skischoenen en moderne ski’s hebt, heb je slechts kleine bewegingen van de belangrijkste gewrichten  nodig om de ski’s op scherp te zetten en ze te laten draaien om van richting te veranderen, net zoals een expert skier dat doet. We zullen je die bewegingen laten zien en ervaren, zelfs als nu al een goede skier bent, zullen ze je helpen naar een volgend niveau te komen.

Evenwicht en beweging.

We richten ons op biomechanica, de wetenschap van hoe ons lichaam beweegt, zoals we skiën zien in termen van balans, zelfvertrouwen en beweging: om te verbeteren, leer je in feite nieuwe niveaus van balans, die een nieuw niveau van vertrouwen brengen en je in staat stellen  nieuwe bewegingsgebieden te bereiken.

Hoe meer de balans verbeterd wordt, hoe meer reeksen en verfijningen van dezelfde bewegingen zich openen en er nieuwe niveaus van balans bereikt wordt. Het leuke is echter dat je dezelfde bewegingen van beginneling, groen naar zwart en ervaren skiër zult uitvoeren: de kernbewegingen van effectief skiën veranderen niet, bereik nieuwe niveaus van amplitude, frequentie en verfijning en je begint erachter te komen hoe ze te combineren om ze nog effectiever te maken.

Balans, zelfvertrouwen en beweging vormen een ketting van verbetering: naarmate je je bewegingen verhoogt, verhoog je je dynamische balans en kun je MEER bewegen. Net zoals dansen, gaat skiën in het bijzonder over beweging en balans. Hoe meer hoe beter.

Waar je begint, maakt een groot verschil: we beginnen langzaam, zorgen ervoor dat je lichaam went aan alle juiste bewegingen, voordat je met meer wordt uitgedaagd. Naarmate je verbetert, heb je op elk niveau van zelfvertrouwen een periode van “acclimatisatie”, waarbij je op dat nieuwe niveau reset, de nieuwe bewegingsrichtingen en balans, enz. Onderzoekt.

We zien skien als een sport van beweging: De skier hieronder toont veel vaardigheid omdat hij eenvoudige opeenvolgende bewegingen maakt  om van links naar rechts te gaan. Net als hij kan je deze bewegingen leren en je skien verfijnen.