De brede stand mythe.

Je hebt het wel duizenden keren gehoord, ook toen je met skiën begon. Houd een brede stand aan is vaak het eerste wat geleerd wordt.
“Neem een atletische stand aan, een klaarstaan stand, zoals een tennisspeler die klaar staat om de serve te ontvangen, klaar staat om in elke richting te kunnen bewegen.

Hoe te staan?

foutehouding1

Voeten uit elkaar, benen licht gebogen, bovenlichaam licht voorwaarts.
De goede oude basis atletische houding. Het enige probleem is: Als je de ogen sluit en je tracht deze houding te visualiseren, dan lijk het op een nerveuze beginner, die een beginners helling afkomt in een ploeg klaar om ….. Wel klaar voor alles behalve om een mooie bocht te maken.
Skiën is totaal anders dan b.v. tennissen.
Je hoeft jezelf niet snel van de ene naar de andere kant van de baan te verplaatsen.

Slider-Portes-Du-Ski-indoor-Skibaan-Ridderkerk-Slide-04

Balans

Je moet in balans zijn. Subtiel en nauwkeurig, op een voet of eerst een ski en dan de tegenovergestelde knie buigen en de ski op de zijkant zetten . De ski leid je dan gracieus door de bocht. Om dit in bochten te doen moet de ervaren skiër over de volgende vaardigheid beschikken, gewicht verplaatsen van voet naar voet met een minimum aan bewegingen, een minimum aan verplaatsing van het lichaamszwaartepunt.
Als aan de andere kant, je voeten en ski’s uit elkaar zijn, kost het veel moeite.  En veel bewegingen van het lichaamszwaarte punt ( de heupen) om van de ene op de andere ski te staan. Verder, zo’n beweging is zelden affectief, omdat als een brede stand skiër bochten maakt, het altijd onmogelijk is het gewicht op de binnen ski te houden. Het haakt, de buitenski slipt weg en wat een elegante efficiënte gesneden bocht zou moeten zijn, eindigt als een lompe glijpartij.

d87eae47_oldschool-skiing

Natuurlijk zeg ik niet houd de voeten of ski’s tegen elkaar. Zo’n houding is ouderwets, kunstzinnig en leidt nergens naar.

Brede stand?

We hebben twee benen, onafhankelijk van elkaar en we zullen ze dan ook onafhankelijk van elkaar moeten gebruiken. Maar ik zeg wel dat je de benen makkelijk bij elkaar moet hebben. De voeten afhankelijk van de hellingshoek boven elkaar.
Niet alleen door een smalle stand is het makkelijk het lichaamsgewicht te verplaatsen, het is ook absoluut noodzakelijk in sommige ski situaties. Zoals bumps en diepe sneeuw. Als je in de bumps wilt skiën met de ski’s uit elkaar, zal je merken dat een ski op de bump is en de andere ver er onder, dit vraagt om problemen.

Ski’s uit elkaar?

Veel beter is het als beide ski’s tegelijk over het zelfde punt gaan op de bump.
Als je in de diepe sneeuw je voeten (ski’s) bij elkaar kan houden, zullen beide ski’s op het zelfde moment gaan driften, het zal makkelijker worden balans te houden.

skikantenskihouding
Maar als zo’n brede stand zo veel nadelen kent, hoe komt het dan dat zoveel skiërs het toepassen? Waarom verdedigen zoveel skileraren deze beweging of houding. En leren ze dit de cursisten nog?

Waarom toch leren?

Ik denk dat deze skileraren ongeduldig zijn. Ze kijken naar snel succes. Ze willen de leerlingen niet helpen als ze dreigen te vallen of vallen.  Door geen aanwijzingen te geven om de val in de toekomst te voorkomen. Dus vanaf de eerste les op de sneeuw zeggen deze constant tegen hun leerlingen ski’s uit elkaar in een brede stand houden. Dit werkt uitstekend, skiërs in een brede stand vallen zelden en staan stabiel.
Het is hetzelfde als zijwieltjes op de fiets van een klein kind.
Door brede stand skiën aan te moedigen maken de skileraren de leerlingen meer stabiel. Dit is een vuistregel. Door de ski’s uit elkaar te brengen, ruil je mobiliteit in voor stabiliteit.

images-5
En serieus zo word je verder beperkt in de verdere ontwikkeling als expert skiër.

1418450360_2102359932001_vs-50f93015e4b041fc588d5c20-590065937001

Pas op!

Laat het je niet overkomen, stap niet in de mythe van de brede atletische stand.
Spreid je ski’s niet als een soort veiligheidsdeken.
Natuurlijk kost het tijd om een juiste smalle skihouding met het gewicht zoveel mogelijk op de ene of andere voet te houden. Het ontwikkelen van je balans is beter dan met zijwieltjes te trainen. Wat zeker de moeite waard is.

Homepage

De vorm van de bocht

De rol van de ski’s.

Juiste beweging.

Parallelskiën